Шкільний музей
Вихованці гуртка «Шкільний музей» провели пошукову роботу, метою якої був збір матеріалів про випускників закладу, які захищають Україну.
Краєзнавчий музей "Скрижалі історії" при Білоцерківській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів № 20 був відкритий у вересні 2007 р.
В основу роботи музею покладено слова Григорія Сковороди: «Пізнай свій край…, себе, свій рід, свій народ, свою землю – і ти побачиш свій шлях у життя…»
Створення шкільного музею відбувалося поетапно: приміщення колишньої піонерської кімнати переоформили, надали належного естетичного вигляду, зробили макет селянської хати, печі, змайстрували мисник для посуду, розмістили стіл, лавки, почали поступово наповнювати музей експонатами. До складу творчої групи «Шкільний музей» увійшли учні і вчителі. На основі зібраного матеріалу розробили екскурсії, підготували екскурсоводів.
Експозиція музею постійно поповнюється, вона складається з кількох розділів. Знайдені речі, фотографії та інше обліковані в інвентарній книзі та внесені в картотеку. Музейні зібрання в експозиції та фондах зберігаються в належному стані. Найдавніший за часом створення розділ «Витоки» ( етнографічний ). Оформлено експозицію та розроблено цикл екскурсій з народознавства, присвячених календарним та обрядовим святам: «Свято Покрови», «Андріївські вечорниці», «Святий Миколай – захисник усіх дітей», «Різдвяні традиції», «Стрітення – зустріч зими і весни», «Світ писанки». У розділі представлено фрагмент української хати, в якій розміщено макет української селянської печі, предмети пічного начиння, мисник з глиняним та дерев’яним посудом, місця для спання в селянській хаті - лежанка, плетена з лози колиска, жердка з одягом українських селян, рушники, вишиті українським орнаментом різних місцевостей України, українська кераміка, знаряддя праці українського селянина та селянки, речі, виготовлені учнями в подарунок музею (картини, вишивки). Щоб зібрати всі ці предмети, щорічно з 1992 до 1997 року створювалася пошукова група з учнів-ентузіастів, яка займалася пошуком старовинних речей.
Зусиллями вчителів та учнів в 1999 – 2005 рр. було підготовлено матеріали до розділу «Місто добра» (сучасне та минуле Білої Церкви). Підготовлено та презентовано матеріали з історії м. Білої Церкви, які оформлені на стендах, що знаходяться в кабінеті історії. Вони знайомлять із минулим нашого міста та його сучасним.
Третій розділ «Дорога знань і здобутків» (історичний шлях школи) представлений стендами в музеї та фойє школи на першому поверсі. Вони знайомлять відвідувачів з минулим та сучасним школи, з моменту її відкриття в 1988 році до сьогодні; представлено різні напрямки роботи в школі – спортивний, театральний, вокальний та інші. Окремий стенд присвячено інклюзивній освіті в закладі. Створено архівну добірку у вигляді систематизованої папки-портфоліо, де містяться матеріали про всіх ветеранів педагогічної праці з загальною інформацією в друкованому та електронному варіантах, зібрано дані про випускників школи – золотих та срібних медалістів; створено добірку про вчителів школи, які є випускниками школи; узагальнено відомості про вчителів, які мають наукові та педагогічні звання.
До 70 річниці Великої Перемоги (травень 2015 р.) було проведено пошукову роботу «Нащадки переможців». Зібрані матеріали було презентовано на загальноміському та загальношкільному заходах, пізніше – в музеї організували виставку фотографій «Ніхто не забутий».
У системі роботи шкільного музею різні форми роботи:
-
організація дослідницької діяльністі та систематичне поповнення фондів музею шляхом проведення експедицій, походів, екскурсій;
-
створення нових та поповнення існуючих стаціонарних експозицій та виставок;
-
облік музейних предметів, забезпечення їх збереження;
-
проведення просвітницької і виховної роботи серед учнівської молоді та інших категорій населення;
-
участь у роботі міських заходів, у науково-дослідницькій та пошуково-краєзнавчій роботі, інших дослідженнях;
-
надання матеріалів музею в навчально-виховному процесі.
У шкільному музеї проводять різні заходи: лекції, виставки, екскурсії, навчальні заняття. Регулярними стали оглядові та тематичні екскурсії - «Українська світлиця», «Основні промисли та ремесла українців», «Національний одяг українців», «Українські рушники», «Українські обереги», екскурсії з історії міста та школи. Їх проводять екскурсоводи-члени гуртка «Шкільний музей», керівником якого є Ільніцька С.В. На своїх заняттях учні досліджують, вивчають та навчаються зберігати історико-культурну спадщину України та рідного краю, знайомляться з основами музейної справи, проводять дослідницько-пошукову роботу.
У школі з 2006 року працює театральний клуб «Глобус», керівники якого роблять постановки на твори українських та зарубіжних класиків. Учасники клубу використовують музейні експонати як реквізит для вистав.
Екскурсоводи на замовлення класних керівників проводять інші тематичні заходи. Так, для учнів 3-А класу була проведена екскурсія з елементами гри «Традиційне українське житло», а для учнів 9-А та 9-Б класів було проведено екскурсію-презентацію «Традиційна українська вишивка в сучасному одязі». Вчителі історії, художньої культури використовують приміщення музею для проведення уроків. На уроках історії з вивчення побуту та ремесел учні мають змогу побачити справжній інтер’єр української хати з піччю, прядками, пічним начинням; традиційний господарський реманент: ступу, ціп, чесальний гребінь і гребінка.
Виховні заходи, уроки, зустрічі, виставки, які відбуваються в музеї, записуються в книзі обліку музейних заходів.
Робота музею проводиться за планом, який щорічно складається радою музею та затверджується директором школи.
В умовах становлення громадянського суспільства в Україні перед школою стоїть першочерговим завдання - виховання суспільно- активної особистості. Музей історії школи, організовуючи позакласні та позаурочні масові заходи, намагається стати ефективним помічником у вирішенні цієї проблеми.
Музей став шкільним навчально-виховним центром, на базі якого здійснюється краєзнавча пошукова та просвітницька робота. Робота в музеї формує у дітей зацікавленість минулим свого народу, його традиціями, звичаями, обрядами; викликає відчуття кровної приналежності до своєї нації, народу, виховує патріотизм.